آیین نامه و مقررات آموزشی

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
آيين نامه دستياري تدريس

تعريف :
دستيار تدريس (Teaching Assistant ) به دانشجوي برجسته دوره دكتري، كارشناسي ارشد ودرموارد خاص دانشجويان كارشناسي با تاييد شوراي آموزشي دانشكده اطلاق مي شود كه در دريس دروس نظري و عملي كه وسط هر بخش مشخص مي شود زير نظر استاد همكاري مينمايد. هدف از اين آئين نامه ايجاد زمينه مناسب براي استفاده از دانشجويان فوق الذكر در كمك به امر تدريس دروسي كه توسط اساتيد در بخش ها ارائه مي شود ميباشد. در اين آئين نامه به منظور اختصار به دستيار تدريس دستيار ، به استاد مربوطه استاد اطلاق ميشود.
شرايط دستيار تدريس :
ماده :1دستيار نبايد بورسيه باشد.
ماده : 2دستيار نبايد مامور به تحصيل از طرف مؤسسات ديگر باشد.
ماده :3دستيار نمي تواند متقاضي بيش از يك كار دانشجويي در واحد مربوطه يا واحد ديگري باشد.
ماده :4در مقطع كارشناسي به ازاي هركلاس 30نفره يا آزمايشگاه 10نفره تنها يك دستيار آموزشي مي تواند از طرف استاد معرفي گردد و به دروس كمتر از اين تعداد نفر دستيار آموزشيتخصيص داده نمي شود.
ماده :5الزامي است كه دستيار آموزشي از وضعيت تحصيلي و اخلاقي بسيار خوبي برخوردارباشد.
ماده :6دستيار موظف به ارائه گواهي شركت در كارگاه ويژه دستياران آموزشي به معاونت دانشجويي و فرهنگي پرديس / دانشكده مي باشد.
ماده :7دستيار آموزشي فقط نقش رفع اشكال و حل تمرين را به عهده خواهد داشت و نبايد بهجاي استاد به تدريس مطالب جديد اقدام كند.
ماده :8دستيار آموزشي به هيچ وجه نبايد كنترلي بر روي نمره كل دانشجو داشته باشد.
ماده :9بديهي است مسئوليت تصحيح اوراق امتحاني و نمره نهايي دانشجو فقط با استاد درس است.
وظايف دستيار تدريس :
ماده : 5مشاركت در فعاليت هاي آموزشي نظير:
- كمك در تدريس دروس عملي و نظري .
- حل تمرينات ومجموعه سوالات كمك آموزشي و كمك در برگزاري امتحانات .
_ برگزاري كلاسهاي حل تمرين مطابق با آئين نامه هاي آموزش و رفع اشكال .
_ درج مسائل حل شده در وب سايت يا بورد براي استفاده دانشجويان .

ماده : 6مدت زمان اشتغال دستيار حداقل 20و حداكثر 45ساعت در ماه است، كه كار حقيقي و انجام شده توسط وي است .

ماده : 7وظايف دستيار تدريس در آزمايشگاه :
- آماده كردن وسايل وچيدمان آزمايشها قبل از هر جلسه آزمايشگاه .
- حضور دائم در آزمايشگاه به هنگام ارائه درس آزمايشگاه .
- بررسي گزارش هاي آزمايشگاه زير نظر استاد .

وظايف استاد:
ماده : 8استاد مسئول نظارت بر انجام كار دستيار است .
تبصره : پرداخت حق الزحمه منوط به ارائه گزارش دانشكده / گروه و تاييد استاد است .
حق الزحمه دستيار :
ماده : 9ميزان حق الزحمه دستيار در شروع سال تحصيلي مطابق آيين نامه كاردانشجويي تا مهرماه سال تحصيلي بعد پرداخت گردد.
ماده : 10تعداد دستياران مورد نياز هر دانشكده/گروه در ابتداي هر نيمسال تحصيلي از طريق دانشكده/گروه اعلام ميشود و پس از تصويب شوراي آموزشي دانشكده به معاونت دانشجوييپرديس/دانشكده اعلام مي گردد.


شماره 1

شماره 2

فرم درخواست

در خصوص تغيير رشته دانشجويان ساعي و كوشا در مقطع كارشناسي 
شرايط اصلي براي تحويل فرم تغيير رشته دانشجويان ساعي و كوشا در مرداد ماه سال 1396 براي ورودي هاي سال 1395 به شرح ذيل اعلام مي گردد : 
الف : رشته هاي مهندسي پرديس دانشكده هاي فني 
1- گذراندن 2 نيمسال متوالي از بدو ورود ( زمان قبولي اوليه ) براي دانشجويان رشته مهندسي پرديس دانشكده هاي فني با انتخاب هر نيمسال حداقل 18 واحد و گذراندن حداقل 18 واحد و با ميانگين حداقل -/17 در هر نيمسال
2- احراز ميانگين كل حداقل -/17 در پايان دو نيمسال مذكور 
ب : كليه رشته هاي دوره كارشناسي ساير پرديس ها و دانشكده ها 
3-گذراندن 2 نيمسال متوالي از بدو ورود ( زمان قبولي اوليه )  براي دانشجويان ساير رشته ها  با انتخاب حداقل 18 واحد در هر نيمسال و گذراندن حداقل  18 واحد  با ميانگين حداقل -/ 18در هر نيمسال 
4- احراز ميانگين كل حداقل -/18 در پايان دو نيمسال مذكور 
ج : زمان تحويل فرم به دانشجوي متقاضي حايز شرايط كامل : 
در موعد تغيير رشته و حداكثر تا تاريخ 15 مرداد ماه سال 1396(پس از گذراندن در نيمسال تحصيلي و گزارش و ثبت كليه نمرات دروس انتخابي در كارنامه دانشجو )
چ : اقدامات بعدي : 
5- بررسي اوليه وضعيت تحصيلي دانشجو توسط اداره آموزش و گروه آموزشي مبداء / دانشكده مبداء ( در پرديس ها ) و تاييد و امضاء فرم در قسمت مربوط 
6- در صورت تاييد احراز شرايط ، فرم تكميل شده به گروه آموزشي / دانشكده مقصد در همان پرديس / دانشكده ارسال مي گردد . (*)
* در صورت درخواست تغيير رشته براي پرديس / دانشكده ديگر نيز به همين صورت اقدام مي شود .   
7- پس از تكميل فرم مربوط ( تاييد و مهر شده توسط معاونان محترم آموزشي و تحصيلات تكميلي پرديس ها / دانشكده هاي مبداء و مقصد ) حداكثر تا قبل از زمان ثبت نام نيمسال اول سال تحصيلي 97-1396 (طبق بند ج ) به همراه ريزنمرات ( كد گزارش 100 ) توسط پرديس / دانشكده مبداء به اداره كل خدمات آموزشي ارسال مي گردد .
8- پس از طي مراحل فوق درخواست دانشجو در اداره كل خدمات آموزشي بررسي و در صورت تطبيق كامل با  آيين نامه مربوط موضوع در كميسيون بررسي موارد خاص دانشگاه مطرح و نتيجه اعلام مي گردد .
9- دانشجوي متقاضي به هيچ وجه مجاز به شركت در كلاس هاي دروس رشته مورد تقاضا ( رسمي - غير رسمي ) در پرديس / دانشكده مقصد ( در محل تحصيل يا پرديس / دانشكده ديگر ) قبل از صدور حكم قطعي تغيير رشته نمي باشد . 
10- در صورت تاييد و صدور حكم تغيير رشته و ثبت نام دانشجو در رشته جديد ، ارايه درخواست تغيير رشته مجدد و يا بازگشت به رشته قبلي امكان پذير نيست . 

 
قابل توجه دانشجويان محترم واجد شرايط متقاضي تغيير رشته، از طريق آئين نامه دانشجويان ساعي و كوشا، تقاضاي خود را پس از تأييد دانشكده مبدا حداكثر تا تاريخ ۱۵/‏۰۴/ به اداره آموزش دانشكده مقصد ارائه دهند و در صورت اخذ نظر موافق، حداكثر تا تاريخ ۳۱/‏۰۴/‬ به اداره آموزش پرديس تحويل نمايند. به تقاضاهاي خارج از تاريخ‌هاي فوق، ترتيب اثر داده نخواهد شد.
به استحضار مي رساند ؛ شرايط اصلي براي تحويل فرم تغيير رشته دانشجويان ساعي و كوشا تا 15 تیر ماه سال قبولی دانشجو.
(پایان دو نیمسال اول و دوم سال تحصیلی بدو ورود) به دانشکده های مبدا و مقصد  به شرح ذیل می باشد
الف : رشته هاي مهندسي پرديس دانشكده هاي فني
1- گذراندن 2 نيمسال متوالي از بدو ورود ( زمان قبولي اوليه ) براي دانشجويان رشته مهندسي پرديس دانشكده هاي فني با انتخاب هر نيمسال حداقل 18 واحد و گذراندن حداقل 18 واحد و با ميانگين حداقل -/17 در هر نيمسال
2- احراز ميانگين كل حداقل -/17 در پايان دو نيمسال مذكور
 
ب : كليه رشته هاي دوره كارشناسي ساير پرديس ها و دانشكده های دانشگاه تهران 
3-گذراندن 2 نيمسال متوالي از بدو ورود ( زمان قبولي اوليه )  براي دانشجويان ساير رشته ها  با انتخاب حداقل 18 واحد در هر نيمسال و گذراندن حداقل  18 واحد  با ميانگين  حداقل -/ 18در هر نيمسال
4- احراز ميانگين كل حداقل -/18 در پايان دو نيمسال مذكور
 
ج : زمان تحويل فرم به دانشجوي متقاضي حايز شرايط كامل:
5-به استناد رأي شوراي آموزشي پرديس مورخ ۲۸/‏۰۱/‏۹۶ مقرر شد دانشجويان متقاضي تغيير رشته واجد شرايط از طريق آئين نامه دانشجويان ساعي و كوشا، تقاضاي خود را پس از تأييد دانشكده مبدا حداكثر تا تاريخ ۱۵/‏۰۴/  به اداره آموزش دانشكده ارائه دهند و در صورت اخذ نظر موافق، حداكثر تا تاريخ ۳۱/‏۰۴/  به اداره آموزش پرديس تحويل نمايند. به تقاضاهاي خارج از تاريخ‌هاي فوق، ترتيب اثر داده نخواهد شد
6- پس از طي مراحل فوق درخواست دانشجو در اداره كل خدمات آموزشي بررسي و در صورت تطبيق كامل با  آيين نامه مربوط موضوع در كميسيون بررسي موارد خاص دانشگاه مطرح و نتيجه اعلام مي گردد .
7- دانشجوي متقاضي به هيچ وجه مجاز به شركت در كلاس هاي دروس رشته مورد تقاضا ( رسمي - غير رسمي ) در پرديس / دانشكده مقصد ( در محل تحصيل يا پرديس / دانشكده ديگر ) قبل از صدور حكم قطعي تغيير رشته نمي باشد . 
10- در صورت تاييد و صدور حكم تغيير رشته و ثبت نام دانشجو در رشته جديد ، ارايه درخواست تغيير رشته مجدد و يا بازگشت به رشته قبلي امكان پذير نيست .

پيرو بخشنامه شماره 172040/پ/122 مورخ 1397/6/27 در خصوص معافيت از پرداخت شهريه توسط دانشجويان مشروط مقطع كارشناسي  به استحضار مي رساند موضوع در جلسه مورخ 1397/10/2 كميسيون بررسي موارد خاص دانشگاه مطرح و به شرح ذيل تصويب شد:

-بخشنامه مذكور از نيمسال اول سال تحصيلي 98-1397 قابل اجرا مي باشد.

- دانشجويان  شاغل به تحصيل منوط به  احراز وضعيت مطلوب آموزشي وكسب معدل حداقل 13 در اولين نيمسال پس از مشروطي،  صرفا"در سقف سنوات مجاز  مي توانند از مفاد بخشنامه فوق درخصوص معافيت از پرداخت شهريه، استفاده نمايند.

به اطلاع دانشجویان می‌رساند دروس پروژه دار دانشكده مهندسي عمران كه شامل: ۱- پروژه پي سازي
۲- پروژه راهسازي ۳- پروژه سازه‌هاي بتن آرمه ۴- پروژه سازه‌هاي فولادي ۵- پروژه مهندسي آب و فاضلاب ۶- نقشه برداري و عمليات ۷- متره و برآورد و پروژه مي‌باشند. اين دروس از نيمسال اول سال تحصيلي ۹۹-۹۸ به صورت يك ترم ارائه و ترم بعد ناتمام ارائه نخواهند شد و لازم است مشابه دروس ديگر، استاد درس نمره پروژه را در همان ترم اعلام نمايد.