گرایش مهندسی راه و ترابری

Responsive Image

اهداف و كليات دوره کارشناسی ارشد

1-    تعريف
دوره کارشناسی ارشد یکی از دوره های آموزشی و پژوهشی آموزش عالی است. این دوره شامل تعدادی دروس نظری، کاربردی، آزمایشگاهی و برنامه تحقیقاتی جهت افزایش  اطلاعات متخصصان مهندسی عمران می باشد که زمینه کافی جهت درک و توسعه و آنچه که در مرزهای فن و اجرا در این رشته در زمان حال می گذرد را فراهم می آورد.
*گرایش مهندسی راه و ترابری یکی از گرایش‌های رشته مهندسی عمران است که در آن اصول تحلیل، طراحی و احداث سامانه های مرتبط با راه و ترابری مورد آموزش و پژوهش قرار می گیرد. در این گرایش طراحی هندسی و نیز زیرسازی و روسازی انواع راه‌ها از جمله راه‌های برون شهری، درون شهری و همچنین راه‌آهن و فرودگاه مورد بررسی قرار می گیرد. طراحی ابنیه فنی مرتبط با راه از قبیل تونل و پل و نیز مسایل مرتبط با ایمنی و مدیریت تعمیر و نگهداری از جمله مباحث دیگر مربوط به این گرایش است.
2- هدف
هدف تربیت افرادی است که توانایی لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های تخصصی در زمینه گرایش مربوطه را داشته باشند.
* هدف اصلی در اين گرایش تربيت مهندسانی است که که توانايي و تخصص لازم برای تحلیل، طراحی و ساخت انواع سامانه‌های مرتبط با این رشته از جمله انواع راه، راه‌آهن و فرودگاه را داشته باشند.


اهداف و كليات دوره دکتری 

1-    تعريف
دوره دکتری مهندسی عمران گرایش راه و ترابری بالاترین مقطع تحصیلی دراین زمینه هست که به اعطای مدرک می انجامد. دوره دکتری بالاترین مقطع تحصیلی در آموزش عالی است و به دو مرحله آموزشی و پژوهشی مستقل از هم تقسیم می شود و با دفاع از رساله پایان می یابد.

2-    هدف
هدف دوره دکتری تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینه های مطالعاتی گرایش راه و ترابری در گسترش مرزهای دانش و رفع نیازهای کشور موثر باشند. این دوره مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی و پژوهشی است و محور اصلی فعالیت های علمی دوره دکتری به تناسب موضوع، تحقیق نظری، تحقیق تجربی و یا تلفیقی از این دو است و آموزش وسیله برطرف ساختن کاستی های اطلاعاتی داوطلب و هموار ساختن راه حصول به اهداف تحقیق می باشد.
هدف از دوره دکتری، ضمن احاطه یافتن بر آثار علمی مهم در یک زمینه خاص از مهندسی عمران، رسیدن به یک یا چند مورد از موارد زیر است:
- آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و کوشش برای نوآوری در این زمینه
- دستیابی به جدیدترین مبانی علمی، تحقیقاتی و فناوری
- نوآوری در زمینه های علمی، تحقیقی و کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش
- تسلط یافتن بر یک یا چند هدف زیر:
 1- تعلیم، تحقیق و برنامه ریزی
2- طراحی، اجرا، نظارت و ارزیابی
3- تجزیه و تحلیل و حل مسائل علمی در مرزهای دانش
4- حل مشکلات عملی جامعه در یکی ار زمینه های مهندسی عمران