سه شنبه, 06 ارديبهشت 1401 08:46

دریافت جایزه بین‌المللی Julian Hinds ، توسط استاد دانشکده مهندسی عمران

به گزارش روابط‌عمومی دانشکدگان فنی جایزه معتبر Julian Hinds در سال 2022 به دکتر کارآموزاعطای گردید. دلایل و Citation اعطا در سایت انجمن مهندسین عمران ایالات متحده بشرح ذیل امده است:  

محمد کارآموز استاد دانشگاه تهران، مهندس و مشاور بین المللی منابع آب است. ایشان از سال 1985 مجوز فعالیت حرفه­ای مهندسی (PE) را در ایالت نیویورک ایالات متحده دریافت کرده اند. ایشان رئیس سابق دانشکده مهندسی دانشگاه Pratt  در بروکلین نیویورک، عضو برجسته (fellow) انجمن مهندسین عمران آمریکا[1] (ASCE)  و دیپلمات آکادمی مهندسین منابع آب آمریکا هستند. ایشان مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب و محیط زیست را از دانشگاه جورج واشنگتن و دکترای خود را در رشته مهندسی هیدرولیک و سیستم از دانشگاه پردو دریافت کرده است. ایشان به عنوان عضو کمیته مسئول چرخه آب شهری سازمان یونسکو (IHP VI)  و عضو کمیته برنامه­ریزی و توسعه برنامه 5 ساله هفتم بین المللی هیدرولوژی (2008-2013) این سازمان یونسکو (IHP VII) فعالیت داشتند. همزمان با بسیاری از موقعیت­ها و دستاوردهای حرفه ای، ایشان همچنین در تعدادی از کمیته­های سازمان ASCE خدمت می­کنند. جایزه معتبر Julian Hinds به دلیل "مشارکت برجسته در زمینه­های هیدرولوژی، هیدرولیک، آبیاری و زهکشی، برنامه ریزی و مدیریت، نیروگاه­های برق-آبی و بهره برداری از مخازن، مطالعات سیل، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی در طی یک دوره 36 ساله تدریس، تحقیق، مشاوره و راهبری" به ایشان اعطا شده است.

دکتر کارآموز سابقه طولانی و درخشانی در زمینه مهندسی منابع آب داشته اند. دکتر کارآموز مشارکت قابل توجهی در قالب تحقیق، تدریس، راهنمایی دانشجویان متعدد، مشاوره خصوصی و انتشارات علمی در زمینه­های هیدرولوژی، هیدرولیک و منابع آب داشته اند. ایشان محقق اصلی بیش از 30 پروژه بزرگ بین المللی در زمینه­­های هیدرولیک (سیلاب­دشت، مخازن/سدها، نیروگاه­های آبی)، برنامه­ریزی هیدرولوژیکی و منابع آب در مناطق خشک و نیمه خشک خاورمیانه از جمله ایران بوده اند. ایشان دارای بیش از 6300 استناد در مقالات علمی با شاخص H-Index قابل توجه 43  بر طبق گوگل اسکالر و همچنین دارای بیش از 2200 استناد بر اساس پایگاهWeb of Science  هستند.

دکتر کارآموز در سال­های 2009 تا 2014 در هنگام مرخصی از دانشگاه تهران، به عنوان استاد و سرپرست گرایش مهندسی محیط زیست دانشگاه نیویورک[2] (NYU) فعالیت داشتند و آغازگر یک همکاری بزرگ بین دانشگاهی در پی وقوع ابرطوفان سندی میان دانشگاه­های نیویورک، استونی بروک، کرنل، کلمبیا، و سیتی کالج نیویورک بودند؛ این همکاری منجر به تشکیل موسسه تاب آوری ایالت نیویورک برای طوفان­ها و شرایط اضطراری[3] (NYS RISE) شد. در سال 2011، دکتر کارآموز درمقابله با طوفان آیرین وآسیب­پذیری­ زیرساخت های شهر نیویورک، اقداماتی را توصیه نمودکه این آسیب­پذیری­ها در سال 2012 و درزمان وقوع ابرطوفان سندی آشکار شدند.

دکتر کارآموز در سه زمینه کلیدی به حوزه آب کمک کرده است: (1) آموزش و ظرفیت سازی، (2) تحقیقات، و (3) کاربردهای عملی. ایشان یکی از آن افراد نادری هستند که در مناطق خشک و نیمه خشک ایالات متحده و خاورمیانه، شکاف میان دانشگاهیان و صنعت را کمرنگ کرده اند. ایشان گروه بزرگی از دانشجویانی را تربیت و راهنمایی نموده اند که خود تاثیر قابل توجهی در مدیریت، آموزش و تحقیقات منابع آب در ایالات متحده و ایران گذاشته اند. ایشان از بنیان­گذاران دوره دکتری گرایش مدیریت منابع آب در ایران بوده اند.

جایزه منحصر بفرد وبسیار معتبر علمی Julian Hinds (به یادبود شاخص ترین مهندس اب ایالات متحده که تونل  Aqueduct انتقال اب از رودخانه کلورادو به کالیفرنیا را طراحی، برنامه ریزی و اجرا نمود) بالاترین افتخار علمی در زمینه مهندسی و مدیریت منابع آب است که به صورت سالانه توسط جامعه مهندسین عمران ایالات متحده[4] (ASCE) به نویسنده یا نویسنده‌های مقاله­ای اعطا می­شود که ارزنده­ترین مشارکت را در زمینه توسعه منابع آب مانند پروژه‌های چند منظوره آبیاری، کنترل سیلاب، آب شهری و صنعتی و برق-آبی داشته اند. از علل دیگر اعطای این جایزه  می‌توان به عملکرد قابل توجه، سال‌های متمادی خدمت ممتاز، یا اقدامات خاص و متمایز علمی در جهت پیشرفت مهندسی و مدیریت منابع آب اشاره نمود. برای توضیح و اطلاعات بیشتر به لینک ASCE مراجعه کنید:

https://www.asce.org/publications-and-news/civil-engineering-source/article/2022/02/23/karamouz-recognized-with-julian-hinds-award

[1] American Society of Civil Engineers

[2] New York University

[3] New York State Resilience Institute for Storms and Emergencies

[4] American Society of Civil Engineers

 

 


اطلاعات تماس:

ساختمان مرکزی: خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، پردیس دانشکدگان فنی

صندوق پستی : 11155-4563
کدپستی: 1417613131

تلفن: 61112273-021 ، 66498981-021
نمابر: 66403808-021

ساختمان شماره 2: میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، نبش کوچه فروزانفر، پلاک 1431