گرایش مهندسی زلزله

معرفی

اهداف و كليات دوره کارشناسی ارشد
1-    تعريف
دوره کارشناسی ارشد یکی از دوره های آموزشی و پژوهشی آموزش عالی است. این دوره شامل تعدادی دروس نظری، کاربردی، آزمایشگاهی و برنامه تحقیقاتی جهت افزایش  اطلاعات متخصصان مهندسی عمران می باشد که زمینه کافی جهت درک و توسعه و آنچه که در مرزهای فن و اجرا در این رشته در زمان حال می گذرد را فراهم می آورد.
اين گرايش يکي از گرايش هاي دوره کارشناسي ارشد مهندسي عمران بوده و مجموعه اي آموزشي، جهت آشنائي با مفاهيم نظري و کاربردي مرسوم و همچنين پژوهشي، جهت کسب توانائي رسيدن به مرزهاي دانش در اثر آشنائي با مفاهيم پايه اي علوم و روشهاي تحقيقاتي است.
علت اصلي تأکيد بر نکات پژوهشي و مفاهيم نظري در اين دوره در کنار مفاهيم کاربردي، تحولات سريع در زمينه شناخت قابل اطمينان تر در مهندسي زلزله و ضرورت ساخت سازه هاي مقاوم در زلزله، با عنايت به گسترش در ارتفاع و ساخت و ساز در ناحيه با خطر بالاي لرزه اي است.

 2- هدف
هدف تربیت افرادی است که توانایی لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های تخصصی در زمینه گرایش مربوطه را داشته باشند.
يکي از مخاطرات طبيعي در کشور ما که در نوار فعال لرزه اي جهاني آلپ – هيماليا واقع است وقوع زلزله است. خسارات حادث شده از زلزله های مخرب گذشته ضرورت تربیت متخصصيني را که قادر باشند براساس آخرین یافته های موجود، توانائي کافي در طراحي، ساخت، و نظارت بر سازه هاي مقاوم در مقابل زلزله را دارا باشند، را اجتناب ناپذیر نموده است. از طرفی باتوجه به ناشناخته هاي زياد، بويژه بلحاظ عدم شناخت کافي رفتار لرزه اي مصالح و تکنولوژي ساخت بومي و همچنين خصوصيات ديناميکي جنبش قوي زمين، انتظار می رود دانش آموختگان مهندسی زلزله  توانائي لازم جهت پژوهش در مسائل کمتر شناخته شده را داشته باشد. بصورت خلاصه دانشجوي فارغ التحصيل در اين گرايش بايد در زمينه هاي زير داراي مهارت کافی باشند:
1- طراحي لرزه اي سازه هاي مقاوم در زلزله (ساختمانها، تأسيسات آبي، سازه هاي غير ساختماني).
2- ارزیابی آسیب پذیری و بهسازی سازه هاي موجود در مقابل زلزله و آشنائي با روشها و تکنولوژي هاي جديد مقاوم سازي.
3- توانائي در تحليل ارتعاشات سازه ها براساس استفاده از نرم افزارهاي موجود و يا قابليت در تهيه نرم افزار مورد نياز.
4- توانايي در طراحي مقاوم و مقاوم‌سازي شريانهاي حياتي خدماتي و حمل و نقل
5- توانائی در شناسائی خصوصیات زلزله،مخاطرات ژئوتکنیکی، و ارزيابي ميزان خطر لرزه اي

اهداف و كليات دوره دکتری 

1-    تعريف
دوره دکتری مهندسی عمران گرایش حمل و نقل بالاترین مقطع تحصیلی دراین زمینه هست که به اعطای مدرک می انجامد. دوره دکتری بالاترین مقطع تحصیلی در آموزش عالی است و به دو مرحله آموزشی و پژوهشی مستقل از هم تقسیم می شود و با دفاع از رساله پایان می یابد.

2-    هدف
هدف دوره دکتری تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینه های مطالعاتی گرایش زلزله در گسترش مرزهای دانش و رفع نیازهای کشور موثر باشند. این دوره مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی و پژوهشی است و محور اصلی فعالیت های علمی دوره دکتری به تناسب موضوع، تحقیق نظری، تحقیق تجربی و یا تلفیقی از این دو است و آموزش وسیله برطرف ساختن کاستی های اطلاعاتی داوطلب و هموار ساختن راه حصول به اهداف تحقیق می باشد.
هدف از دوره دکتری، ضمن احاطه یافتن بر آثار علمی مهم در یک زمینه خاص از مهندسی عمران، رسیدن به یک یا چند مورد از موارد زیر است:
- آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و کوشش برای نوآوری در این زمینه
- دستیابی به جدیدترین مبانی علمی، تحقیقاتی و فناوری
- نوآوری در زمینه های علمی، تحقیقی و کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش
- تسلط یافتن بر یک یا چند هدف زیر:
 1- تعلیم، تحقیق و برنامه ریزی
2- طراحی، اجرا، نظارت و ارزیابی
3- تجزیه و تحلیل و حل مسائل علمی در مرزهای دانش
4- حل مشکلات عملی جامعه در یکی ار زمینه های مهندسی عمران

 

 


اطلاعات تماس:

ساختمان مرکزی: خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، پردیس دانشکدگان فنی

صندوق پستی : 11155-4563
کدپستی: 1417613131

تلفن: 61112273-021 ، 66498981-021
نمابر: 66403808-021

ساختمان شماره 2: میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، نبش کوچه فروزانفر، پلاک 1431