گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

Responsive Image

گرایش مهندسی و مدیریت ساخت يکي از گرايش هاي رشته مهندسي عمران است، با توجه به نیاز به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران به دانش مدیریت، در این گرایش دروسی مرتبط با رشته مهندسی صنایع و همچنین رشته مدیریت ارائه می شود. بنابراین می توان این گرایش را یک گرایش بین رشته ای دانست و از این حیث در بین سایر گرایش های رشته مهندسی عمران جایگاه ویژه ای دارد.
هدف تربیت افرادی است که دارای توانایی لازم جهت برنامه ریزی؛ هدایت، مدیریت اجرا و نظارت بر ساخت پروژه های تخصصی در زمینه ساخت و ساز (عمرانی) باشند. کاربرد این گرایش در دو حوزه مهندسی ساخت و مدیریت ساخت است:
1)    مهندسی ساخت: از یک نگاه می توان فعالیت های رشته مهندسی عمران را در سه حوزه انتخاب نحوه استقرار مستحدثات (طراحی)، ساخت (اجرا) و نگهداری تقسیم نمود. علیرغم توسعه و پیشرفت علمی کشور ما در حوزه اول، همچنان در زمینه ساخت و نگهداری مستحدثات فاصله قابل توجهی با کشورهای توسعه یافته وجود دارد. این عقب ماندگی منجر به این شده است که در سال های اخیر توجه ویژه ای به زمینه ساخت مستحدثات در دانشگاه ها شود تا بتوان همگام با پیشرفت علمی، تکنولوژی های اجرا را نیز توسعه داد. در حوزه مهندسی ساخت توجه به موضوعات تکنولوژی بتن، مهندسی مواد و مصالح نوین ساخت، روش های ساخت، کاربرد اجرایی روش های ساخت و ... اهمیت دارد.
2)    مدیریت ساخت: می توان گفت در تمام گرایش های رشته مهندسی عمران بحث مدیریت مهمترین چالش مطرح شده می باشد. بخش اعظم موضوعات تحقیقی در این گرایش در این حوزه می باشد. دانش مدیریت پروژه، مبانی قراردادی در پروژه ها، مدل سازی ها، مبانی کنترل پروژه، مبانی اقتصادی و استراتژیکی پروژه ها، مدلسازی اطلاعات ساختمان، سازماندهی مدیریت، مدیریت ماشین آلات ساختمانی، سیستم های اطلاعات مدیریت، مدیریت ریسک، و مدیریت ایمنی از جمله سرفصل های مطرح شده در گرایش می باشد.
اگرچه در حوزه مهندسی ساخت اشتراکاتی با سایر گرایش های مهندسی عمران مشاهده می شود، ولی قطعا موضوعات مدیریتی مختص این گرایش هستند. بنابراین لزوم توجه ویژه در این حوزه وجود دارد. ضمنا با توجه به توسعه روز افزون این حوزه در دنیا، نیاز به درنظرگرفتن موضوعات جدید نیز وجود دارد. از جمله این موارد می توان به موضوع مدیریت و توسعه پایدار، مدیریت ارتباطات، مدیریت ساخت با استفاده از تکنولوژی های مرتبط با فضای مجازی، مدیریت امکانات در حوزه ساخت، تاب آوری و ... اشاره کرد.